Tartási információ kiegészítése

Miben tartsunk ragadozóhalakat?
Milyen legyen a tartóhely?
-Akvárium:Ilyen tartásra csak bizonyos halak alkalmasak,tehát 100 cm alatti fajták tarthatók egészségesen.
Szinte a lakás bármely árnyékos részén elhelyezhető,és fel is dobja az adott helyiséget.Vizük szerint lehetnek édesvíziek,brakkvíziek,és tengervíziek.Többnyire téglatest alakúak,kereskedésekben vagy rák és betta tartó akváriumoknál kocka,speciális esetben hengeres,vagy domború elejű.
-Kerti tó:Akkor igazán alkalmas ragadozó halak tartására,ha hazai vagy más hidegvízi halakt tartunk benne ilyen lehet például a csuka,a feketesügér vagy más néven pisztrángsügér,a süllő,a kövi süllő,vagy a lesőharcsa és a csapó sügér,illetve a naphal.Gondolnunk kell a téli fenntartására,vagy a halak erre az időszakra való elhelyezéséről.A halak méretének csak a tó űrmértéke szab határt.
-Belső fűtött medence vagy tó:Egy igencsak érdekes tartási mód,ami hazánkban még nem terjedt el.A lényege az,hogy egy belső műanyag tómedret helyezzünk el a lakás egy pontján.Látványosabb megoldás,ha egy falat építünk amibe egy-két helyen üveglapokat helyezünk,majd ezt belülről vízálló burkolattal vagy csempével vonjuk be.Figyelem felkeltő,de a víz fűtése miatt költségesebb megoldás,előnye viszont,hogy a páratartalmat megnöveli ezáltal trópusi növényeket is tarthatunk vele egy helyiségben.Ilyen nagy helyen már szóba jöhetnek a hatalmas termetű halak;óriás gurámik,arowanasok,zöld szemfoltos bölcsőszájú halak,ráják és még sorolhatnánk.

-Paludárium:Egy igencsak érdekes ötvözete az akváriumnak és a terráriumnak,valamint a floáriumnak.A tartóhely csak félig van tele vízzel mögötte kisebb partszakasz van kialakítva,itt élnek a magas páratartalmat kedvelő növények (nem ritka azonban,hogy nyitottak ilyenkor gyakran a növényeket ráteszik egy polcra a paludárium fölött,hogy ott mérsékelve kapja meg a párát),illetve az esetlegesen benne élő hüllők és kétéltűek is itt vannak,például krokodil skinkek,tejbékák,vörösszemű levelibékák,díszes szarvasbékák,axolotok.Halak közül sok érzi jól magát ilyen környezetben,de talán a kúszógébek a legideálisabbak,mivel ezek a remek kis élőlények,annak ellenére,hogy halak időnként kiszaladnak a vízből.Egy ilyen létesítményt nehéz fenntartani,hiszen fűteni kell,szűrni,párásítai,estére ugyanis nem maradhat a leveleken víz,ezért csak tapasztalt akvaristáknak ajánlott.Szinte csakis brakk vagy édesvízzel van feltöltve.Dekorálását kövekkel,szárazföldi növényekkel és ágakkal végezzük.

A jól működő ragadozóhalas akvárium
Néhány dolog ami nyitja lehet egy olajozottan működő ragadozóhalas akváriumnak:
Új hal behelyezése:Nagy öröm,ha új halat rakunk az akváriumba,de amennyiben ragadozók lakják,nem éppen minden úgy zajlik mint általában;odáig minden egyezik,hogy rakjuk a szállító zacskót a vízbe,várjunk 30-40 percet,majd nyissuk ki a zacskót és helyezzük be kedvencünket,de az előkészületek mások:
-Etessünk az új hal(ak) megérkezése előtt!
-Várjunk 10-percet az etetés után és lassan helyeztük be a halat az akváriumba,de még ne nyissuk ki a zacskó száját!
-Lassan nyissuk ki a szatyor száját,és terelgessük bele a halat a vízbe.
Ha ragadozóhalunk fogakkal vagy tüskékkel rendelkezik,ne ingereljük mert akkor könnyen kiharaphatja a zacskót!
Mit NE tegyünk?
-Ne nyissuk ki a zacskó száját etetés közben mert,így a többi lakó azt hiheti,hogy "csalihallal" kedveskedünk nekik és könnyen bekaphatják a frissen vásárolt halat
-Ne ingereljük a szállított halat mert,ezzel felizgatjuk az egyébként is stresszes halat!
-Ne öntsük ki a zacskóból a vizet,a hal betéttelekkor a fölül írott módszer szerint járjunk el!
-Ne hagyjuk a halat háromnegyed óránál több időre friss oxigén nélkül!
Hogy oldjuk ezt meg?Nos,szükségünk lesz egy gumicsőre (levegőztetőknél használatosra),illetve egy elemes levegőztetőre (oxigén-pumpa,horgászboltokban lehet kapni) és egy befőttes-gumira.Amikor új halunkat becsomagolják,kérjük meg az eladót,hogy ne kössön rá csomót.Az így maradt résen keresztül vezessük be a levegőztető csövét,majd gumizzuk össze a nejlont.Kapcsoljuk be a levegőztetőt,és tegyük a halat egy árnyékos,sötét helyre (ettől nyugodtabb lesz),majd kezdjük meg a szállítást.

Amennyiben a hal importból származik vagy bizonytalan,gyanús eredetű feltétlenül karanténozzuk!Ez azt jelenti,hogy rakjuk egy külön akváriumba,és várjunk 1-2 hetet nem e jelentkeznek betegségre vagy parazitás fertőzésre utaló jelek.Ha igen,alkalmazzuk szükséges gyógyszereket!Amennyiben a halgümőkor jelei (foszladozott úszók,hiányos pikkelyek,apatikus viselkedés,szürkés-fehéres fekélyek,étvágytalanság) jelentkeznek,a halat el kell pusztítani mert,ez a betegség még a legszívósabb páncélosharcsákat is megfertőzi!
Lehet,hogy kegyetlenül hangzik,de mást nem tehetünk;erre a betegségre nincs gyógyszer!Az ilyen betegséggel  megfertőzött halakat ne fogjuk meg puszta kézzel mert,minket is megfertőz (embereknél vörös kelésekkel jár,ám gyógyítható,legalábbis embereknél).A karantén akvárium nem túl nagy,csak szűrés van benne,valamint UV világítás (esetenként),és egy fénycső.

A akvárium "üzembe helyezése":A víz gyors koszosodásának legfőbb oka a rosszul beállt,vagy beállított víz.Ez azt jelenti,hogy nem végeztük el rendesen az akvárium "üzembe helyezését".A víz beállítását mindig el kell végezni,nem csak az akvárium felállításánál,de akkor is,ha új vizet töltünk az akváriumba.Az akváriumot tehát a következő kép kell "beindítani":
1.nap:Töltsük fel az akváriumot vízzel,helyezzük be a szűrőt,és indítsuk be a szűrést.Ezután adjunk a vízhez vízelőkészítő szert,a szűrőbaktériumokat tartalmazó folyadékot,és az ezeken feltüntetett mennyiségekben adjuk őket a vízhez.
2.nap:Rakjunk a vízbe haltápot,és járassuk a szűrőt,hogy a víz hozzászokjon a terheléshez,majd várjunk 1 hetet.
3.nap (1 héttel később):Helyezzük be a halak egy részét,fontos,hogy elsőként békésebb halakat telepítsünk,
sose kezdjünk a territoriálisabb fajokkal mert,ezek a később behelyezett halakra azt hihetik,hogy "birtokháborítók" és bántani fogják őket.
4.nap:Helyezzük be a halak másik részét (a területvédő halakat ebben a lépésben telepítsük).
Fontos,hogy ezen folyamatoknál,ne használjuk a világítást mert,a sötétség megnyugtatja a halakat.Számos vízelőkészítő szer kapható,de lehetőleg ne ismeretlen márkájúakat vásároljunk.Az aljzatot,a növényeket és a többi dekorációt az első napon telepítsük!Az ilyen vízelőkészítő szerekre azért van szükség,hogy semlegesítsék a klórt és más,a halakra veszélyes anyagokat.A szűrőbaktériumok telepítésére pedig azért,mert,ezek segítik a szűrő megfelelő,és életképes működését.Az első percekben a víz zavaros,de ez leülepedik,ne ijedjünk meg.

Az akvárium felállításának megvannak a maga szakaszai.
Dekoráció,dekorálás:A sivár akváriumnál nincs rosszabb látvány.Nemcsak esztétikai,de "haljóléti" szempontból is:egy ilyen akváriumban a halaknak nincs hová bújniuk,nincs hová ikrázniuk,ettől stresszesek lesznek,ezért fontos,hogy más is legyen a akváriumban ne csak halak és víz.Mindenképpen telepítsünk aljzatot.Ennek két módja van:az egyik,amikor az egész akváriumba először táptalajt helyezünk,majd ebbe ültetjük a növényeket,és később rakunk rá kavicsot,kvarchomokot vagy amit használunk aljzatnak,a másik mód,ha nincs táptalaj,hanem a növényeket kerámiaedényekbe vagy pedig abban az edényben hagyjuk,amelyben hazavittük vagy egy fára kötözzük őket.Ez utóbbi módszer azoknak javasolt,akik olyan halat vagy halakat tartanak,amelyek sokat ásnak,és kitúrnák a táptalajt vagy a növényeket.A teljes mértékben betalajozott akváriumba vigyázzunk,mert az ily módon ültetett növények szaporodni fognak,és dzsungellé változtathatják az akváriumot.
A növényes akváriumba is lehet ragadozókat tartani.
Ha olyan halaink vannak amik,mellet semmilyen növény nem fér meg,mert lerágják,akkor alkalmazhatunk műnövényeket,persze csak ízlésesen,nehogy az akváriumunk bazárivá váljon,mert az ilyen inkább gusztustalan mintsem gyönyörű.
Senki sem gondolná,hogy nem igaziak a növények,ha ízlésesen helyezzük el őket.
Az akváriumot továbbá ne csak növényekkel,de gyökerekkel faágakkal is dekorálhatjuk.Az ilyeneket ne otthon gyűjtsük,de ha mindenképp ragaszkodunk egyedi gyökerekhez,akkor helyezzük őket előtte legalább 1 hónapra vízbe,amit bizonyos időnként cserélünk.Egyedi gyűjtések közül szép lehet például egy szőlőtő vagy egy diófa gyökérzetének egy része.Fenyőt semmiképpen se használjunk!A brakkvízi halaknak vásároljunk mangrove gyökereket,hisz természetes körülmények között is ezzel találkoznak a legtöbbet.
A legszebb ha gyökerek,sziklák egyaránt vannak.
Ha nem annyira ragaszkodunk a természethűséghez,akkor dekorálhatunk különböző kerámiákkal,ilyen lehet a kereskedésekből jól ismert hajóroncs,várkastély,kincsesláda,illetve az elmaradhatatlan koponya.Ezeket is csak ízléslesen helyezzük el,és sose helyezzünk az akváriumba 2-3 darabnál többet,mert így ízléstelenné válhat.
Egy-két darab jól néz ki,de teletömni vele az akváriumot...na azt már nem érdemes!
Bárhogy is dekoráljunk a következő dolgokra figyeljünk:
-Sose rakjunk az akváriumba vegyszerrel (ragasztó,lakk) kezelt tárgyakat!
-Semmikép ne helyezzünk fém tárgyakat a vízbe!
-Ne használjunk túl éles tárgyakat,mert ezek megsérthetik a halak bőrét!
Az első napokban a halak ódzkodhatnak az új tereptárgyaktól,de utána megszokják őket.Bármely módon is legyen dekorálva akváriumunk,a legfőbb szempont az esztétika,valamint az,hogy halainknak maradjon elég tere az úszáshoz.

Ragadozó halaink etetése:Egy ragadozó halnak-mint azt már olvashattuk-gyakran eltérnek az igényei a megszokott,"hagyományos" halakétól.Ezek közé tartozik az etetés is,amelyről sok tévhit alakult már ki,mivel az emberek többsége szerint egy ilyen hal etetése az akvárium kész "mészárszékké" változik,ez azonban nem így van.
-A táplálékokat eredetük vagy formátumuk szerint csoportosíthatjuk,ez alapján lehetnek növényi és állati-eredetűek.A növényi táplálékot fogyasztó halakkal nem nagyon találkozhatunk a blogon esetleg midenevő fajokkal,de itt is vannak olyanok amik leginkább az ilyen típusú eledelt kedvelik:tányérlazacok és rojtosszájú halak.Itt több táp is szóba jöhet:
-Spirulina:Egyszerű algatabletta,a gyógyászatban is használják,de lehetőleg halak számára kifejlesztetteket vásároljunk,törve,de leginkább egybe adagoljuk,kedvelt eledele az algaevő harcsafajoknak is.Pellet vagy "stick" (botszerű,tömörített eleség),de gyakran akadnak "lemezes",illetve granulált formában is.
Spirulina,tabletta formába.
-Zöldségek:Nyersen vagy forrázva adhatjuk halainknak.Cukkini,borsó,saláta a leggyakoribb azok közül melyeket az akvaristák alkalmaznak.Zöldségestől vagy saját termelésből is beszerezhetjük,de etetés előtt mindig jó alaposan mossuk meg,nehogy bevigyen valami vegyszert az akváriumba.
Saját kertünkből is remek táplálékokat adhatunk halainknak.
Az állati-eredetű táplálékokat fogyasztó hal rengeteg van a ragadozók között.Ezek a természetben rovarokra,halakra,férgekre és puhatestűekre vadásznak,fogazatuk is leginkább ehhez alkalmazkodott.Az ilyen halaknál jellemzőbb tulajdonság,hogy hajlamosak megtámadni a gazdájukat,bár ez nem szokott gyakran megesni.Ezeket a táplálékokat boltban vagy egyedi gyűjtéssel szerezhetjük be.Sokkal több minden áll rendelkezésünkre:
-Garnéla:A sokak által kedvelt garnélát nemcsak az emberek,de a halak is nagyon kedvelik.Magas tápértékű szinte minden ragadozó hal elfogadja,a tengeri fajok számára pedig szinte alap élelem.Általában nagyobb kiszerelésekben árulják
Szárított garnéla.
-Bolharák(Gammarus):Eredetileg teknősöknek szánt eledel,de halak számára is nagyon alkalmas.Gyűjtésével kisebb sodrású patakokban,kövek alatt próbálkozhatunk, itt általában sok van,mert mivel rákféle kedveli a búvóhelyeket.Szárítva,fagyasztva kapható a kereskedelemben,de élve is adhatjuk halainknak.
Szárított bolharák.
-Vörös szúnyoglárva:A leggyakoribb élelem.Nagyon gyakori minden méretű és korú hal szívesen fogyasztja,bár az ivadékoknak inkább vágva"tálalják".Gyűjtésével nem igen éri meg próbálkozni,mert nehéz tárolása pedig nagyon bonyolult,könnyen romlik,inkább vásároljuk.Etetés előtt mindig alaposan mossuk át,mivel mocsaras helyekről,csatornákból származik.Szárítva és fagyasztva egyaránt árulják,de előfordul "stick" formátumban is,sőt néha pelletként is kapható.
Fagyasztott vörös szúnyoglárva.
-Élő hal:A ragadozó halaknak leggyakrabban ezt adják.Több méretben is lehet kapni fagyasztva és szárítva egyaránt.A boltokban nagy tételekben fehér hal néven árusítják.A magángyűjtés itt a legjellemzőbb,általában a csalihalakat (szélhajtó küsz,vörösszárnyú keszeg) hasznosítják ilyen célokra.Etetés előtt nem fontos megtisztítani vagy megölni a halat.Ezeket a fajokat szinte minden vízben be tudjuk gyűjteni,de általunk fogott példányokkal ne etessünk tengeri halakat!
Küsz,mint eleség állat.
-Marhaszív:A korábban említett gammarushoz hasonlóan ez az eleség is teknőstápnak indult,de a növekvő méretű és étvágyú halak miatt elkezdték alkalmazni az akvarisztikában is.Mivel vörös (emlős) hús ezért nem szabad túl sokat adni a halaknak (maximum 1 héten egyszer),mert máskülönben nagyon roncsolja a belső szerveket.Egyébként nagyon bőséges táplálék,fagyasztva vagy ritkábban szárítva árulják.Ha hentestől egészben szerezzük be akkor,reszeljük le,tároljuk hűtve és úgy adjuk oda halainknak,de mindezek előtt nem árt ha főzzük.
Házilag készített marhaszívmix.
Annyit el kell mondanunk,hogy a fagyasztott tápoknak nagyobb a tápértéke,mint a szárítottaknak,ennél fgova inkább ilyen termékeket vásároljuk.Minden halnál fontos a változatosság,de ne térjünk el annak étkezési szokásaitól.Naponta többször etessünk,kisebb adagokat.Ne etessünk túl,csak annyit szórjunk a vízbe amennyit a halak 1-2 perc alatt elfogyasztanak,mert utána az eledel bomlásnak indul,koszolja a vizet.
Egy igazi haspók,etetés közben.